Кожна людина, незалежно від стану здоров’я, наявності
фізичного чи інтелектуального порушення, має право на одержання освіти, якість
якої не різниться від якості освіти здорових людей.
За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я
(ВООЗ), лише 20 % народжених дітей умовно вважається здоровими, інші – або
страждають порушеннями психофізичного розвитку, або знаходяться в стані між
здоров’ям і хворобою.
Визнання прав такої дитини, її інтересів, потреб, надання
допомоги у процесі соціалізації та вибору професійної діяльності є дуже
важливим на сучасному етапі розвитку
освіти. Тому важливого значення набуває інклюзивне навчання, що передбачає
спільне перебування дітей із порушеннями психофізичного розвитку з їх здоровими
однолітками.
- Положення про команду супроводу;
- План роботи команди супроводу на 2021/2022 н.р.;
- Склад команд супроводу дітей з ООП;
Розклад корекційно-розвиткових занять на 2021/2022 н.р.
- Готовність педагогів і батьків дітей з особливими освітніми потребами до взаємодії в умовах інклюзивної освіти
В умовах інклюзивної освіти діти з
ООП, які навчаються спільно зі звичайними дітьми, прогнозуються індивідуальні освітні
цілі, що відповідають їхнім особливим освітнім потребам і можливостям;
проектуються необхідні умови і підтримка; вибудовується командна стратегія
супроводу дитини. Учасниками цієї команди є і батьки дитини з ООП. Зусилля
педагогів будуть ефективними за умови, коли вони мають підтримку з боку батьків.
У інклюзивну освітньому процесі зростає значимість співпраці педагогів,
фахівців і батьків з метою узгодження цілей і завдань, що вирішуються ними,
пріоритетів в процесі розвитку дитини, а в подальшому - планування узгоджених дій
і методик в роботі з ним.
Батьки,
отримавши широкі можливості вибору освітньої простору, форми отримання освіти дитиною,
визначення освітнього маршруту і програми навчання, отримають і велику
відповідальність. Наскільки успішно дитина зможе навчатися в закладах освіти,
залежить, в тому числі, і від рівня педагогічної компетентності батьків; від їх
активності, від встановлення конструктивної взаємодії, співпраці між батьками і
фахівцями освітніх закладів.
Співпраця визначає такий тип
взаємодії, який спрямований на отримання результату, в максимально можливій
мірі задовольняє потреби всіх учасників. Сьогодні найбільш актуальна модель
співпраці з батьками може бути виражена у вигляді тріади «розуміння - підтримка-спільні
дії ».
В умовах інклюзивної освіти батьки, педагоги
та фахівці мають стати співавторами в побудові перспектив і реалізації
освітнього маршруту дитини.
Психологія
батьків дітей з ООП має свої особливості і породжує завдання як для педагогів,
так і для фахівців психолого-педагогічного супроводу. Народження дитини з
порушеннями в розвитку або інвалідністю часто стає причиною дезадаптації всієї
сім'ї, викликає серйозні емоційні переживання, порушує гармонію життя сім'ї. Прийнявши діагноз
дитини, впоравшись з дисфункціональними симптомами, батьки здатні розглянути
процес розвитку і освіти дитини спокійніше, більш конструктивно підійти до
взаємодії з педагогами щодо освіти дитини. Таким чином, батьки дітей з ООП
потребують допомоги та підтримки, в тому числі психотерапевтичної, спрямованої
на зниження у них рівня психоемоційного
напруження, запуску конструктивних змін, формування в якості ведучої установки:
«Необхідно досягти якомога більшого там, де це можливо».
Підтримка
батьків дітей з ООП також пов'язана з їх навчанням і освітою з метою формування
знань про особливості дитини, обумовлених наявними порушеннями, формуванням
умінь використовувати знання для побудови взаємодії з дитиною, формуванням
батьківської компетентності. Навчання батьків можливо за трьома напрямками:
- навчання батьків як вихователя;
- навчання батьків як вчителя своєї дитини;
- навчання батьків як союзника, партнера.
Окремий
напрямок підтримки батьків дітей з ООП являє собою допомогу в зміні типу батьківського ставлення
до дитини, корекцію стилю дитячо-батьківських відносин.
Немає коментарів:
Дописати коментар