понеділок, 22 лютого 2021 р.

                                         

Міністерство охорони здоров’я України розробило новий Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти. Документ набув чинності 1 січня 2021 року.

Попередній аналогічний документ - “Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу” (ДержСанПіН) - був розроблений майже 20 років тому і багато в чому уже не відповідав вимогам сучасності. Відтак із 1 січня 2021 року ДержСанПіН перестав діяти, а набув чинності новий Санітарний регламент.

Загальний зміст санітарного регламенту

У новому документі містяться санітарно-гігієнічні норми, як облаштовувати територію школи, її будівлі та навчальні приміщення, зокрема спортивні майданчики, фізкультурно-спортивні приміщення, кабінети інформатики, санітарні вузли, приміщення допоміжного і підсобного призначення, як  утримувати басейни тощо.

Також документ визначає, як безпечно організувати освітній процес та роботу з технічними засобами, водопостачання, водовідведення та опалення, повітряно-тепловий режим, природне та штучне освітлення, харчування, медичне обслуговування, як контролювати шуми і вібрацію.

Новий Санітарний регламент враховує кілька дуже важливих аспектів (зокрема, інтереси дітей з особливими освітніми потребами, розвиток технічних засобів навчання і правила їхнього використання під час освітнього процесу) та приділяє багато уваги шкільному раціону учнів. 

 

Правила організації робочого простору та роботи з технічними засобами навчання

Новий документ враховує розвиток сучасних технологій і їхнє використання під час освітнього процесу. Він докладно описує, як облаштовувати кабінет інформатики та робоче місце дитини в ньому, скільки часу дитина може працювати із технічними засобами.

У кабінеті інформатики робоче місце учня облаштовується персональним комп’ютером з монітором діагоналлю не менше 15 дюймів, системним блоком, відокремленими клавіатурою та «мишею», столом і стільцем. Також замість комп’ютера можна використовувати ноутбуки з екраном діагоналлю не менше 14 дюймів, відокремленою клавіатурою та “мишею” за умови, що чергуються практична і теоретична частина навчального заняття. Освітленість екрану робочого місця має бути не менше 200 люксів, а робочого стола - не менше 400 люксів. Не дозволяється одночасна робота за одним комп’ютером двох і більше учнів.

Також забороняється використовувати екрани, сконструйовані на телевізійних електронно-променевих трубках.

Дозволяється дротове і бездротове підключення до мережі Інтернет. Якщо використовується бездротове підключення, Wi-Fi-роутери розміщуються на висоті не менше 2 метрів від підлоги та вимикаються у позанавчальний час.

 

Вимоги щодо роботи з технічними засобами

Якщо під час заняття використовуються технічні засоби навчання, вчитель має чергувати види навчальної діяльності. Існують певні вимоги, скільки часу діти різного віку можуть безперервно працювати з технічними засобами під час уроку:

·      для учнів 1 класів - не більше 10 хвилин;

·      для учнів 2-4 класів - не більше 15 хвилин;

·      для учнів 5-7 класів - не більше 20 хвилин;

·      для учнів 8-9 класів - 20-25 хвилин;

·      при здвоєних навчальних заняттях для учнів 10-11(12) класів - не більше 25-30 хвилин на першому навчальному занятті та не більше 15-20 хвилин на другому навчальному занятті.

Під час уроку, після роботи з технічними засобами учні обов’язково мають робити вправи для профілактики зорової і статичної втоми. Ці вправи наводяться у додатку 3 регламенту.

 

Організація харчування

Розширилися вимоги з організації харчування. Зокрема, доповнено перелік продуктів, які забороняється продавати у шкільних буфетах і торговельних апаратах.

Старі санітарні норми забороняли продаж кондитерських виробів із кремами,  морозива, яєць та м’яса водоплавної птиці, м’ясних виробів нижче I сорту, студнів, зельців, фаршмаків, грибів, молока-самоквасу, сметани, фляжного молока та м’якого сиру без термічної обробки, консервів непромислового виготовлення, солодких газованих напоїв, нарізних салатів із майонезом, оцтом, сметаною.

Новий регламент враховує попередній перелік продуктів, а також забороняє продаж, зокрема, зернових продуктів, що містять понад 10 г цукру на 100 г готового продукту, продуктів, що містять понад 0,12 г солі, або еквівалентну кількість солі на 100 г готового продукту, синтетичні барвники, ароматизатори (крім ваніліну, етилваніліну та ванільного екстракту), підсолоджувачі, підсилювачі смаку та аромату, консерванти. Забороняється продаж продуктів із рослинними жирами, непастеризованих соків, кави та кавових напоїв, енергетичних напоїв тощо.

Також визначаються основні групи продуктів, які обов’язково мають бути в раціоні дитини, та вимоги до цих продуктів. Приміром, принаймні раз на тиждень для учнів має готуватися риба. А фрукти та ягоди подаються без додавання цукрів і підсолоджувачів.


     
 
Інтереси дітей з особливими освітніми потребами

Документ передбачає, що на кожному поверсі в санітарних вузлах для учнів має бути спеціально обладнана кабіна для дітей з інвалідністю, зокрема для учнів, що пересуваються на колісних кріслах, за допомогою милиць чи інших засобів.

Робочі місця для учнів з особливими освітніми потребами обладнуються відповідно до потреб дитини. Рекомендації щодо таких особливостей облаштування робочого місця для конкретної дитини мають надаватися у висновках інклюзивно-ресурсних центрів.

Для дітей, що мають особливі дієтичні потреби, наприклад, алергії, повинно організовуватися окреме харчування.  Для цього батьки дитини подають до закладу освіти медичну довідку від сімейного лікаря чи педіатра. У довідці встановлюється діагноз та зазначаються особливі дієтичні потреби учня.

Із додатків до Санітарного регламенту також

 можна дізнатися:

·     яку рослинність заборонено висаджувати на території школи; 

·      яких розмірів мають бути меблі;

·      які допустимі рівні загального штучного освітлення, звуку та звукових тисків у приміщеннях закладів освіти і на прилеглій до них території, допустимі значення вібрації в будівлях закладів освіти;

·  як ефективно складати розклад занять для учнів та яке максимально можливе тижневе навантаження учнів;

·    які вправи для рухової активності та для очей потрібно робити на занятті під час перерви;

· як організовувати харчування дітей, зокрема дітей з особливими дієтичними потребами, включаючи харчову алергію та непереносимість окремих харчових продуктів або речовин, та які харчові продукти заборонено реалізовувати в закладах освіти;

·   який санітарно-дезінфекційний режим у закладах освіти в період карантину.

За загальне дотримання вимог Санітарного регламенту відповідає засновник або засновники закладу освіти і його керівник. Щоденно контролює дотримання регламенту керівник та медичний працівник закладу освіти (якщо медичного працівника немає - ті, кого визначає своїм наказом керівник закладу освіти).


Немає коментарів:

Дописати коментар